Często zdarza się tak, że Beneficjent składa wniosek o dofinansowanie projektu, ale w toku oceny otrzymuje negatywną decyzję.
Zazwyczaj, w treści pisma informującego o negatywnej ocenie wniosku zawarta jest informacja o możliwej procedurze odwoławczej ale czasami informacji takiej brak.
Na złożenie protestu jest zazwyczaj 7 / 14 dni od dnia otrzymania informacji o negatywnym wyniku oceny wniosku.
Zatem, protest w postępowaniu o przyznanie dotacji to środek prawny służący zakwestionowaniu decyzji Instytucji Ogłaszającej konkurs (np. Urzędu Marszałkowskiego, Zarządu Województwa) o odmowie przyznania dofinansowania lub o przyznaniu punktacji, której Beneficjent nie akceptuje.
Czy protest ma jakąś „oficjalną” formę / formularz?
Nie – jest to zazwyczaj „zwykłe” własne, jednak musi zawierać pewne określone informacje.
I tak m.in. musi wskazywać:
- organ, który wydał decyzję odmowną
- dane beneficjenta
- dane naboru
- numer wniosku
- kryteria zakwestionowane w trakcie oceny
- argumenty wskazujące dlaczego wniosek powinien być pozytywnie oceniony
Celem protestu jest oczywiście wykazanie, że ocena wniosku lub kryteria zostały zastosowane błędnie – formalnie lub merytorycznie – i domaganie się ponownego rozpatrzenia wniosku lub zmiany decyzji.
Jako podstawę prawną protestu należy m.in. wskazać podstawę prawną czyli przede wszystkim wytyczne konkretnego programu dotacyjnego oraz – odpowiednie akty prawne oraz szczegółowe przepisy dot. naboru.