Zwrot prowizji bankowej – wniosek / zasady / kiedy – jak się ubiegać

Jeszcze jakiś czas temu nikt nie poruszał tematu dotyczącego zwrotu części opłat i prowizji bankowych z tytułu wcześniejszego uregulowania całego lub części zobowiązania kredytowego.

Nawet jeśli konsument zwracał się z takim wnioskiem to banki zazwyczaj albo nie reagowały albo odmawiały zwrotu części lub całości opłat.

Jednak Trybunał Sprawiedliwości kilka lat temu rozwiał wszelkie wątpliwości i wskazał jednoznacznie, iż taki zwrot się należy.

Zwrot dotyczyć może zarówno części prowizji bankowej, opłat za udzielenie, ubezpieczenia, kosztów operacyjnych itp.

Kluczowe jest, iż niniejsze zagadnienie dotyczy jedynie „kredytów konsumenckich” zatem nie ma zastosowania do kredytów hipotecznych.

Zwrot opłat za kredyt hipoteczny – co do zasady jest również możłiwy ale na zupełnie innych zasadach i podstawach.

Najważniejsze jest to, iż bank sam z siebie nie „odda/ nie zwróci” prowizji, opłat itp. Konieczne jest złożenie wniosku.

Zgodnie z przepisami na złożenie takiego wniosku jest 6 lat od momentu spłacenia zobowiązania.

Bank powinien rozpatrzyć wniosek o zwrot w terminie do 30 dni.

Jednak mimo orzeczeń sądowych, czasami banki albo nie odpowiadają na wniosek albo odmawiają zwrotu części lub całości opłaty.

Wtedy kluczowe jest aby odwołać się od takiej decyzji i poszukać ochrony prawnej m.in. zwracając się do różnych państwowych instytucji stojących na straży praw konsumenta w relacjach z bankiem.

Oczywiście może się zdarzyć i tak, że i ww. interwencja odpowiednich instytucji nie odniesie zamierzonego skutku, wtedy pozostaje droga sądowa.

 

 

Zadzwoń